Loading...

คณาจารย์สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น

01. AJARN HARUNA YAMASHITA

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Ritsumeikan University, Kyoto, Japan

Graduate School of Language Education & Information Science, Master’s program in Language Education & Information Science, Language Education Course, Japanese language Education, 2014

Research interests

Japanese-language education

Publications / Awards and Recognition

-

Contact info

Email : haharurunana@live.jp

เบอร์โทร Office : -

02. AJARN KO SENGOKU

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

B. A. in Literature, Waseda University
M. A. in Japanese Applied Linguistics, Waseda University

Research interests

日本語教育(Teaching Japanese as a Second Language)

 

 

Contact info

Email :  kosengoku.306@gmail.com

เบอร์โทร Office : -

03. AJARN SHIZUKU YANAGISAWA

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

M.A. in Linguistics, Tokyo University of Foreign Studies
B.A. in Education, Hiroshima University

Research interests

-

 

Publications / Awards and Recognition

-

 

Contact info

Email : -

เบอร์โทร Office : -

04. AJARN YOSHINORI MIZUNO

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

M.A. in Linguistics, Toyama University 
B.A. in Linguistics, Toyama University

Research interests

語用論 (Pragmatics)

Publications / Awards and Recognition

「初級学習者のためのイメージ図による教授法」(2008)『日本語教育紀要 第5号』国際交流基金バンコク日本文化センター 
「タイ人初中級話者の「N1のN2」の使用-発話時に見られる誤用「N2のN1」を中心に-」(2009)『日本語教育紀要 第6号』国際交流基金バンコク日本文化センター
「タイ人日本語学習者の発話に見られる標識」(2010)『日本語教育紀要 第7号』国際交流基金バンコク日本文化センター

Contact info

Email : ymizu999@hotmail.co.jp

เบอร์โทร Office : -

05. AJARN YUMIKO YAMAMOTO

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Master,Waseda University

Research interests

Regional Japanese language education

Publications / Awards and Recognition

Tasanee Methapisit & Yumiko Yamamoto (2017). Global Human Resources Development: Preparation for Internships Abroad. jsn Journal Vol. 7 no. 2, pp. 83-100.  Tasanee Methapisit & Yumiko Yamamoto (2018).Careers for Japanese Majors and Career Readiness:Case Study Topics for Firstand Second-year Students  jsn Journal Special Edition 2018 pp.219-233

Contact info

Email : sawadeeyumiko@gmail.com

เบอร์โทร Office : -

06. รศ. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ

Associate Professor Tasanee Methapisit

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

MBA, Tokyo Gakugei University, 1989

Research interests

Japanese language education, Japanese Interpretation

Publications / Awards and Recognition

ตำรา/หนังสือ

1. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ. (2013). เก่ง คันจิ อย่างมีเทคนิค. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 140 หน้า

2. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ. (2019). ภาษาศาสตร์ภาษาญี่ปุ่น ฉบับปรับปรุง.บริษัท พิมพ์ดี จำกัด. 130 หน้า.

หนังสือแปล

1. AJALT Association for Japanese-Language Teaching (เขียน) ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2019). 500 คันจิพื้นฐานในชีวิตประจำวัน 1. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 296 หน้า.

2. AJALT Association for Japanese-Language Teaching (เขียน) ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2019). 500 คันจิพื้นฐานในชีวิตประจำวัน 2. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 348 หน้า.

3. เอทสึโกะ ฮิราอิ, ซาชิโกะ มิวะ (เขียน). ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2018). 55 ก้าวสู่ภาษาญี่ปุ่นระดับกลาง.(中級へ行こう.日本語の文章と表現)กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 240 หน้า.

4. เอทสึโกะ ฮิราอิ, ซาชิโกะ มิวะ(เขียน). ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2017). Level Up ยกระดับการใช้ไวยากรณ์ญี่ปุ่น ชั้นกลาง.(レベルアップ日本語文法中級)กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 348 หน้า.

5. ทากาชิ ไซโต้(เขียน). ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2016). เลียน แบบเด็กญี่ปุ่น ภาษิตสี่ตัวอักษร.(四字熟語)กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น. 240 หน้า.เอทสึโกะ โทโมมัทสึ, ซาชิ ฟุกุชิม,คาโอริ นากามุระ(เขียน).

6. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2015). GO! JLPT N3 ไวยากรณ์. (新完全マスター文法 日本語能力試験N3). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น.184 หน้า.

7. ยูมิ เซงาวะ, ซาจิโกะ คามิยะ, ซาดายูกิ คิตามุระ (เขียน). ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (แปล). (2015). J-News 40 ฟังข่าวญี่ปุ่นระดับกลาง.(中級から始めるニュースの日本語聴解40). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภาษาและวัฒนธรรม สมาคมส่งเสริมเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น.140 หน้า.

บทความวิจัย/บทความวิชาการ

1. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ และ ยูมิโกะ ยามาโมโตะ. (2018). อาชีพสำหรับนักศึกษาวิชาเอกภาษาญี่ปุ่นและความพร้อมในการเข้าสู่อาชีพ: กรณีศึกษาหัวข้อสำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 และ 2.วารสารเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษา jsn Journal ฉบับพิเศษ ธันวาคม 2018. 219-233.

2. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ และ ยูมิโกะ ยามาโมโตะ. (2017). การพัฒนาบุคลากรให้มีศักยภาพการทำงานในระดับสากล. วารสารเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษา jsn Journal ปีที่ 7 ฉบับที่ 2 ธันวาคม 2017. 83-100.

3. ยุพกา ฟูกุชิม่า และ ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ (2017) การฟังและแยกแยะเสียงสูงต่ำในคำภาษาญี่ปุ่นของผู้เรียนชาวไทย เปรียบเทียบระหว่างผู้ที่มีประสบการณ์เรียนรู้และฝึกฝนเสียงสูงต่ำกับผู้ที่ไม่มี (ร่วม 2คน 70:30) ได้รับทุนสนับสนุนจากคณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ประจำปี 2558.

4. ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ. (2017). บทวิจารณ์หนังสือเรื่อง Retracing 29 Ways to Travel Back to Japan. วารสารเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษา jsn Journal ปีที่ 7 ฉบับที่ 1 มิถุนายน 2017. 116-119.

5. ศิริวรรณ มุนินทรวงศ์ และ ทัศนีย์ เมธาพิสิฐ. (2015). ทิศทางการพัฒนาทรัพยากรบุคคลเพื่อผู้ประกอบการญี่ปุ่นในไทยในศตวรรษที่ 21. วารสารเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษา jsn Journal ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 ธันวาคม 2015. 48-69.

6. Tasanee Methapisit. (2015). Study of the Use of Dictionaries by Thai Learners of Japanese in Higher Education. Proceedings of the 8th National Conference of Japan Studies Association of Thailand. 61-119. (in Thai)

7. タサニー・メーターピスィット.(2014).「タイ人日本語学習者のための音声教育の現状と課題―教師の教育方法と学習者の取り組み方を中心に―」『早稲田日本語教育学』16, 87-104.

8. 鈴木美加 タサニー・メーターピスィット(2014).「中~上級専門日本語における語彙知識の精緻化を目指した練習の導入―タイ語母語話者を対象にした「通訳入門」科目の一環として―」『日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究』東京外国語大学国際日本研究センターVol.2012, 67-81.

9. タサニー・メーターピスィット.(2013).「タイ人日本語学習者の辞書使用状況の調査平成24年度マレーシア国際研究集会「日本語学習辞書開発の支援を考える」『日本語学習辞書科研の成果報告論集』2013年3月2-3日Crystal Crown Hotel, Johor Bahru.40-53.

10. 鈴木美加、タサニー・メーターピスィット.(2013).「タイ人中上級日本語学習者のための語彙学習教材「処理短」の活用について」. วารสารญี่ปุ่นศึกษา jsn Journal ปีที่ 29 ฉบับที่ 2 ตุลาคม 2555 - มีนาคม 2556. 12-26.

การนำเสนอผลงาน Presentation / Proceedings

1. Tasanee Methapisit. (2017) .「日本での短期インターンシップの可能性と日本語支援体制について」Keynote Speech at Siam University 2017 International Symposium. 4-5November 2017.

2. Tasanee Methapisit. (2017).「ICTを利用する日本語教育」Keynote Speech at International Conference ICT- Based Japanese Language Learning. International Conference on Japanese Studies 2017, Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya Malang Indonesia, August 25-26, 2017.

3. Tasanee Methapisit. (2017).「海外インターンシップのための人材育成に向けた日本語指導の改善案」ICJS Summer Seminar 2017 " Language, Literature, Society: Constructive Approach to International Japanese Studies".July 14, 2017.

4. Tasanee Methapisit. (2017). "A Study of Summary Writing Tasks and Assessment for Advanced Japanese Learners.” The 6th ICADA 2017-SSIS. NIDA, 1-3 June, 2017.

5. タサニー・メーターピスィット.(2016)「上級日本語クラスにおけるニュース聴解と要約文作成」ICJS Summer Seminar 2016 "Language, Literature, History: Constructive Approach to International Japanese Studies" July 19-21, 2016.

6. タサニー・メーターピスィット.(2015)「タイの中級日本語学習者の聴解力についての調査」ICJS Summer Seminar 2015 "Language, Culture, History: Constructive Approach to International Japanese Studies" July14-17, 2015.

7. タサニー・メーターピスィット.(2014)「日タイ通訳技能向上のためのタスク遂行型学習―ビデオプロジェクトを中心に―」ICJS Summer Seminar 2014 "Language, Literature, Society: History: Approach to a Construction of International Japanese Studies" July 29- August 1, 2014.

สื่อการเรียนการสอน สื่อออนไลน์ พจนานุกรม(E-learning/Websites)

1. แบบฝึกการฟังและการแปลแบบล่าม http://www.tunihongo.org/choukai/

2. คลังข้อมูลการใช้คำผิด http://www.tunihongo.org/goyoo/

3. คำศัพท์พื้นฐานและสำนวนศัพท์เฉพาะด้านเศรษฐศาสตร์ ฉบับภาษาไทยใน 経済の日本語 http://keizai-nihongo.com/

4. พจนานุกรมอิเล็กทรอนิกส์ CASIO Ex-word XD-CV810 ภาษาไทย และ ภาษาเวียดนาม

5. พจนานุกรมญี่ปุ่น-ไทย-อังกฤษ ไทย-ญี่ปุ่น-อังกฤษฉบับพกพา『ポータブル日タイ英 タイ日英辞典 』Sanshuusha

6. คำศัพท์และประโยคตัวอย่าง ญี่ปุ่น-ไทย ที่ใช้ในโรงเรียน『学校で役立つ日・タイ対訳学習語彙・用例集』Sanshuusha

Contact info

Email : tasanee.m@arts.tu.ac.th

เบอร์โทร Office : 0-2696-5226

07. ดร. น้ำใส ตันติสุข

Dr. Namsai  Tantisuk

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

2016       Osaka University, Japan, Ph. D. Japanese Studies

2012       Osaka University, Japan, MA Japanese Studies

2010       Chulalongkorn University, Thailand,

                 BA Japanese, First Class Honors, Gold Medal

Research interests

จิตรกรรมญี่ปุ่น (พุทธศิลป์) ประวัติศาสตร์ศิลป์ญี่ปุ่น วัฒนธรรมญี่ปุ่น

 

Publications / Awards and Recognition

-Tantisuk, N., ‘A Study on Hell Painting Research in Japan: Its Development and Supporting Factors in Modern Japan’, jsn Journal, 7(1), (2017) 66-85. (in Thai)

-Tantisuk, N., ‘A Study of Ōjōyōshū Painting in Edo Period: The Reproduction of the Illustrations from Eiri-Ōjōyōshū’, Proceedings of the International Symposium on Japanese Studies in Thailand 2014, (2015) 62-75. (in Japanese)

-Tantisuk, N., ‘An Analysis on Gyōki-ji Temple’s Ōjōyōshū-zuga: Focusing on identifying the donors’, Studies in Japanese Language and Culture, 24, (2014) 36-47. (in Japanese)

-Tantisuk, N., ‘The Scales of Karma in the Paintings of the Six Realms from Kamakura to Edo Periods’, Proceedings of 7th Annual Conference of Japanese Studies Network-Thailand: Language and Literature, (2014) 193-212. (in Thai)

-Tantisuk, N., ‘Japanese King Yama Illustrations from Kamakura to Edo Period’, Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts (Thai Language Edition), 33(2), (2013) 309-330. (in Thai)

Contact info

Email : namsai.t[at]arts.tu.ac.th

เบอร์โทร Office  : -

08. ผศ. ดร. ปิยะนุช วิริเยนะวัตร์

Asst. Professor Dr. Piyanuch  Wiriyaenawat

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

B.A.(Honors) Chulalongkorn University (Japanese)

M.A. Osaka University, Japan (Japanese Literature)

Ph.D.Osaka University, Japan (Literature)

Research interests

Japanese Modern Literature and Films

Publications / Awards and Recognition

Articles

1.ปิยะนุช วิริเยนะวัตร์. (2559) “การศึกษาภาพหญิงชายในเรื่อง โจะนัน ของคุนิกิดะ ดปโปะ.” วารสารญี่ปุ่นศึกษา 33 (1) น.47-60. (ทุนสนับสนุนการทำวิจัยของ The Sumitomo Foundation, JAPAN)

2.ปิยะนุช วิริเยนะวัตร์. (2559) “การศึกษาภาพหญิงชายในเรื่อง ทะเกะโนะกิโดะ ของคุนิกิดะ ดปโปะ.” วารสารเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษา 6 (2) น.21-33. (ทุนสนับสนุนการทำวิจัยของ The Sumitomo Foundation, JAPAN)

3.ปิยะนุช วิริเยนะวัตร์, สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข. (2561) "มุมมองของนักศึกษาไทยวิชาเอกภาษาญี่ปุ่นที่มีต่องานเขียนของโยชิโมโตะ บะนะนะ : กรณีศึกษาเรื่องมังเงะทสึ." วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร 40(1) น.238-267. (ทุนสนับสนุนการทำวิจัยของ The Toshiba International Foundation, JAPAN)

Researches

1.วรินทร วูวงศ์. สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข. ปิยะนุช วิริเยนะวัตร์. ยูคิเอะ ณ นคร (2561) “การสร้างคนคุณภาพแบบญี่ปุ่น” (Japanese ways of molding quality people) โครงการวิจัยสำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.) (The Thailand Research Fund)

Contact info

Email : piyanuchwiri@gmail.com

เบอร์โทร Office  : 0-2696-5204

09. ผศ.ดร. ปิยวรรณ อัศวราชันย์

Asst. Prof.Dr. Piyawan  Asawarachan

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Doctor of Area Studies, Kyoto University, Japan, 2011

M.A. (Area Studies), Sophia University, Japan, 2004        

B.A. (Japanese), Thammmasat University, Thailand, 1994

Research interests

Japanese Culture and Society,  Gender, Nationalism

Publications / Awards and Recognition

Asawarachan, P. (2016). The Equal Employment Opportunity Law of Japan: Three decades of changes. JSN Journal, 6(2), 34-52. (In Thai)

Asawarachan, P. (2013). Knowledge of the Japanese Paleolithic Period in Japanese history textbooks written in Thai. Japanese Studies Journal, 29(2), 76-91. (In Thai)

Asawarachan, P. (2012). The leadership’s perception towards Thai women during World War II under the influence of the Japanese military regime. JSN Journal, 2(1), 1-19. (In Thai)

Asawarachan, P. (2007). The policy of dress change during the Phibun administration (1938-44). Asian and African Area Studies, 6(2), 315-331. (In Japanese)

Asawarachan, P. (2017). Phuying yipun: phuea thoe - thao thiam (ผู้หญิงญี่ปุ่น: เพื่อเธอ - เท่าเทียม) [Japanese women: towards gender equality]. Phathumthani: Thammasat University Press. (In Thai)

Contact info

Email : piyawan.a@arts.tu.ac.th

เบอร์โทร Office  : 0-2696-5612

10. ดร. เผ่าสถาพร ดวงแก้ว

Dr. Paosathaporn  Duangkaew

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Ph.D. (Japanese Studies) Osaka University, Japan /2016

M.A.  (Japanese Studies) Osaka University, Japan /2013

ศศ.บ. (เกียรตินิยมอันดับหนึ่ง) (ภาษาญี่ปุ่น) มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ /2007    

Research interests

 Second Language Acquisition,

Teaching Japanese as a Foreign Language

Publications / Awards and Recognition

สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข, พัชราพร แก้วกฤษฎางค์, เผ่าสถาพร ดวงแก้ว. (2560). การพัฒนาทักษะการฟังพูดภาษาญี่ปุ่นโดยใช้โปรแกรมสไกป์. วารสารญี่ปุ่นศึกษา, 34 (2), 38-54.

Contact info

Email : paosathaporn@hotmail.com

เบอร์โทร Office  : -

11. ผศ. ดร. พัชราพร แก้วกฤษฎางค์

Asst. Prof. Dr.Patcharaporn  Kaewkitsadang

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Ph.D., Kyoto University

Research interests

Japanese Linguistics, Teaching Japanese as a Foreign Language

Publications / Awards and Recognition

Textbooks/Books

1. สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข, พัชราพร แก้วกฤษฎางค์, สมเกียรติ เชวงกิจวณิช. (2010) “โครงสร้างภาษาญี่ปุ่น 日本語の構造”  สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

2. กนกวรรณ เลาหบูรณะกิจ (บรรณาธิการ) , บุษบา บรรจงมณี, พัชราพร แก้วกฤษฎางค์, สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข, สมเกียรติ เชวงกิจวณิช. (2015) “ศาสตร์ภาษาญี่ปุ่นที่ควรรู้” สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

3. พัชราพร แก้วกฤษฎางค์ (บรรณาธิการ), เผ่าสถาพร ดวงแก้ว และ น้ำใส ตันติสุข. (2019). “ภาษาญี่ปุ่นสำหรับผู้เริ่มต้น 1” สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

 Academic/Research Papers

1. กนกวรรณ เลาหบูรณะกิจ, พัชราพร แก้วกฤษฎางค์, สมเกียรติ เชวงกิจวณิช, สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข. (2007)

   “การสอนไวยากรณ์ภาษาญี่ปุ่นชั้นต้นจากมุมมองของผู้สอนภาษาญี่ปุ่นชาวไทย การสอนคำช่วยท้ายประโยค “ne” และรูปสามารถ” เอกสารหลังการประชุมวิชาการระดับชาติเครือข่ายญี่ปุ่นศึกษาในประเทศไทยครั้งที่หนึ่ง มนุษยศาสตร์, 80-92.   

2. Kanokwan Laohaburanakit KATAGIRI, Patcharaporn Kaewkitsadang, Somkiat Chawengkijwanich, Suneerat Neancharoensuk,(2007).「タイ人学習者のための初級文法項目の設案―日本語教育文法の視点からの4つの案―」 

『国際交流基金バンコク日本文化センター 日本語教育紀要第4号』67-78.

3. Patcharaporn Kaewkitsadang. (2008) “A Study of the Indicators for the Thammasat University Curriculum for the Japanese Language Major.” Journal of Liberal Arts, 8(1),132-159.

4. Patcharaporn Kaewkitsadang. (2008)「バンコクの国立大学の日本語専攻カリキュラム及び評価基準の調査」『日本語教育国際シンポジウム「東南アジアにおける日本語教育の展望」』132-159.

5. Kanokwan Laohaburanakit KATAGIRI, Bussaba Banchongmanee, Patcharaporn Kaewkitsadang, Somkiat Chawengkijwanich, Suneerat Neancharoensuk.(2011) 診断テストから見たタイ人学習者の漢字処理能力~初級終了程度の高校生を対象  に~」『タイ国日本研究国際シンポジウム論文集』 チュラーロンコーン   大学日本語講座. 55-73.

6. 今井( 編)(2011)「タイにおける日本語研究の傾向~1986年-2009年に公開された研究を対象に」 『日本語とタイ語の対照研究~研究史概要』大阪大学日本語日本文学研究センター(Kanokwan Laohaburanakit KATAGIRI, Somkiat Chawengkijwanich, Patcharaporn Kaewkitsadang)

7. Pakatip Skulkru, Patcharaporn Kaewkitsadang. (2011) “Japanese Graduates: Towards World-Class Standards.” Japanese Studies Journal, 27(2), 49-66.

8. Pakatip Skulkru, Patcharaporn Kaewkitsadang. (2012) “A Study of the Problems of Japanese Language Education in Thai High Schools.” Japanese Studies Journal, 29 Special Issue.110-117.

9. 14. Pakatip Skulkru, Patcharaporn Kaewkitsadang. (2013) “Analysis of Thammasat University’s Japanese Language Curriculum and the Contents: Towards World-Class Standards” Journal of Japanese Language and Culture,1(1).27-52.

10. Patcharaporn Kaewkitsadang, Pakatip Skulkru. (2014) “Measurement and Evaluation of Thammasat University’s Japanese Language Courses Compared with JLPT : Towards World-class Standards” Journal of Japanese Language and Culture,2(1),117-144.

11.Patcharaporn Kaewkitsadang. (2017). “Can-Do Statements Based Japanese Language Education: Study for Application to  Create New Curriculum and Japanese Language Textbooks for Undergraduate Students in Thailand.” The Journal for Japanese Studies 7(2017), 111-128.

12. Patcharaporn Kaewkitsadang, Suneerat Neancharoensuk, Paosathaporn Duangkaew. (2017). 「日本語の「聞く」「話す」 能力向上を目指すスカイプ利用」『アジア日本研究ネットワーク第三回会議報告書3』93-105.

13. Suneerat Neancharoensuk, Patcharaporn Kaewkitsadang, Paosathaporn Duangkaew. (2017). “Project for Improving Japanese Listening and Speaking Skills through Skype -A Survey of Students' opinions and Self-assessments-. Japanese Studies Journal,34(2),38-54.

 

สื่อการเรียนออนไลน์(E-learning)

1. ภาษาญี่ปุ่นสำหรับมัคคุเทศก์(กรมการท่องเที่ยว) http://www.dote-learning.org/ เผยแพร่ พฤษภาคม 2015.

 

ผลงานแปล (Translated Books)

1. "เมืองมหัศจรรย์แห่งหุบเขาสายหมอก" (2006) JBOOK

2. "เขี้ยว" (2007) JBOOK

3. "พิษรัก"(2009) JBOOK

4. "และแล้วก็ไม่เหลือใคร"(2010) BLISS

5. "สมการเปื้อนเลือด"(2011) Talent1

6. "เอส คำสาปกลายพันธุ์"(2014) Talent1

Contact info

Email : patcha24@tu.ac.th

เบอร์โทร Office  : 0-2696-5228

12. ดร. ภรณีย์ พินันโสตติกุล

Dr. Poranee  Pinunsottikul

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Letters, Nagoya University, 2015

Research interests

Second Language Acquisition, Pragmatics, Japanese

Publications / Awards and Recognition

ภรณีย์ พินันโสตติกุล. (2559). ความชัดเจนในการพูดแสดงความเห็นโต้แย้ง การศึกษาเปรียบเทียบผู้พูดชาวญี่ปุ่นกับผู้เรียนภาษาญี่ปุ่นชาวไทย.  วารสาร JSN journal Vol.6 No.1  กรุงเทพฯ, 95-113.

Contact info

Email : poranee.p@arts.tu.ac.th

เบอร์โทร Office  : -

13. ผศ. ดร. ศิริวรรณ มุนินทรวงศ์

Asst. Prof. Dr.Siriwon  Munintarawong

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Oct 2007 – Sep 2010        Ph.D. (Language and society), Osaka University (Japan)

Oct 2005 – Sep 2007        M.A. (Japanese Studies), Osaka University of Foreign Studies (Japan)

Apr 2000 – Mar 2005       B.A. (Japanese), Thammasat University (First Class Honor)     

Research interests

Japanese Sociolinguistics

Publications / Awards and Recognition

Granted THE SUMITOMO FOUNDATION FISCAL 2018: GRANT

FOR JAPAN-RELATED RESEARCH PROJECTS  

Contact info

Email : sirionce@hotmail.com       

เบอร์โทร Office  : -                                    

14. รศ. ดร. สุณีย์รัตน์ เนียรเจริญสุข

Assoc. Prof. Dr.Suneerat  Neancharoensuk

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Ph.D. (Applied Linguistics) Ochanomizu University, Japan

Research interests

Second Language Acquisition, Japanese Language Education

Publications / Awards and Recognition

Suneerat Neancharoensuk. (2007).  Learning Contract. Journal of Liberal Arts, 7(2), 148-162.

Suneerat Neancharoensuk. (2008). Advanced Japanese Language Thai Learners’ Errors Analysis: focus on writing skill. Journal of Liberal Arts, 8(1), 109-131.

Suneerat Neancharoensuk. (2010). Peer Learning and Japanese Language Education. Journal of Japanese Studies, 27(1), 81-96.

Suneerat Neancharoensuk, Noppawan Boonsom, Soysuda Na Ranong. (2015). The problems of Japanese teachers when communicating with Thai teachers: An analysis of the problems caused by cultural differences. Journal of Japanese Studies, 32(2), 137-148.

Suneerat Neancharoensuk, Patcharaporn Kaewkitsadang, Paosathaporn Duangkaew. (2017). Project for Improving Japanese Listening and Speaking Skills through Skype: A Survey of Students' opinions and Self-assessments. Journal of Japanese Studies, 34(2), 38-54.

Suneerat Neancharoensuk. (2018). The Effectiveness of Peer Reading in Japanese Language Reading Class. Journal of Japanese Studies, 35(2), 65-77.

Suneerat Neancharoensuk, Patcharaporn Kaewkitsadang. (2019). Improving Japanese Listening and Speaking Skills through Information Technology.  Journal of Japanese Studies, 36(1), 102-117.

Contact info

Email : suneerat@tu.ac.th

เบอร์โทร Office : 0-2696-5227

15. รศ.ดร. สมเกียรติ เชวงกิจวณิช

Assoc. Prof.Dr. Somkiat  Chawengkijwanich

สาขาวิชาภาษาญี่ปุ่น (Japanese)

 

Education

Ph.d, Tsukuba University, 2002

Research interests

Japanese Linguistics, Translation, Teaching Japanese as Foreign Language

Contact info

Email : kiak1@hotmail.com

เบอร์โทร Office : -